tirsdag 26. oktober 2010

Hvordan jeg skriver

Når jeg skal begynne å skrive starter jeg alltid med å reflektere og tenke rundt det emnet jeg skal skrivet om. Jeg tenker gjerne på hvordan jeg skal takle denne oppgaven, men mest av alt hvordan den skal begynne. en god begynnelse for meg er nesten viktigst, for da vet jeg hvordan jeg skal utvikle teksten videre.

Når jeg ofte har begynt godt får jeg som regel det vi kaller en "skrivekrampe". Da flommer ordene ut, uttrykkene, sammenligningene, alt i et sett. Alle ideene jeg har skriver jeg ned, og etterhvert skriver jeg på de ideene slik at de blir til et avsnitt. Videre jobber jeg mye med å forme avsnittene og strukturen i teksten. Ofte finner jeg ut at enkelte setninger og avsnitter ikke passet inn, så jeg gjør dem om eller bare fjerner dem.

Noe jeg er litt dårlig på er å finne flere vinkler til det ene synspunktet. ofte nøyer jeg meg med det ene, og deretter skriver videre ut ifra den. Kildebruken slet jeg  veldig mye med før, men en god strategi er å lime dem inn med den gang du finner en side du syns du kan bruke.

Til slutt lar jeg folk lese teksten og ber dem om å kommetere. Slik får jeg innsikt i hva jeg kan gjøre bedre og eventuelt endre i framtide også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar